top of page

Perkara Yang Anda Perlu Tahu Tentang Medical Card

Updated: Feb 14, 2022


Untuk dapatkan rawatan perubatan yang berpatutan, semestinya hospital kerajaan menjadi pilihan utama kerana ia murah dan mudah diakses oleh semua.


Namun yang pasti, untuk mendapatkan rawatan di hospital kerajaan ada beberapa perkara yang tak dapat ditoleransi seperti terpaksa menunggu lama dan queue yang panjang. Lepas dah bersapau menunggu, anda kemudiannya diberikan dua (2) pilihan samada: (1) kembali kemudian, atau (2) pergi ke hospital swasta.


Sesetengah individu akan memilih pilihan kedua iaitu (pergi ke hospital swasta) tapi bukan sebab bilik wad di hospital kerajaan terhad, tapi memberi rawatan pesakit luar bukanlah pilihan kes utama mereka.


Di hospital swasta, anda dengan mudahnya boleh dimasukkan ke hospital atau warded dalam masa yang singkat, disamping mendapat perkhidmatan berkualiti. Bermula dari anda masuk sampailah anda discharge. Layanan yang diberi ibarat anda macam king. Tapi ingat! Segala servis yang diberi adalah berbayar dan amaunnya bukan sikit-sikit.


Bukan itu sahaja, hospital swasta biasanya memerlukan anda memiliki insurans kad perubatan (medical card) sebelum anda boleh mendapatkan rawatan.


Kenapa Medical Card ( Kad Perubatan ) Penting?


Kad perubatan (medical card) adalah pelan insurans yang membantu mengurangkan risiko kerugian kewangan apabila seseorang jatuh sakit.


Adakah anda tahu bahawa ada kos langsung (cth: Kos kemasukan ke hospital dan rawatan) dan tidak langsung (cth: Kos pengangkutan, penjagaan anak, perbelanjaan isi rumah dll) yang perlu diuruskan ketika anda tak mampu untuk bekerja dan memerlukan rawatan perubatan?


Dengan kad perubatan (medical card), anda boleh mengalihkan beberapa risiko ke dalam pelan insurans sambil menerima rawatan perubatan terbaik di mana-mana hospital swasta, selagi ia dilindungi dalam polisi anda.


Terma Insurans Medical Card (Kad Perubatan)


Kad perubatan (medical card) biasanya dilengkapi dengan beberapa ketentuan yang bermaksud melindungi kepentingan kedua-dua pihak: syarikat insurans dan yang diinsuranskan.


Limit Tahunan

Limit tahunan bermaksud jumlah yang boleh dituntut oleh pemegang polisi dalam setahun dan polisi akan diperbaharui setiap tahun pada tarikh ulang tahun polisi anda.

Sebagai contoh, jika kad perubatan (medical card) anda mempunyai had tahunan sebanyak RM100,000, anda hanya boleh membuat tuntutan sehingga jumlah ini pada tahun polisi tersebut. Sebarang jumlah melebihi had tahunan tidak akan dilindungi oleh kad perubatan (medical card) anda.


Had tahunan pula serendah RM10,000 hingga setinggi RM2 juta dalam setahun. Terdapat juga kad perubatan (medical card) tanpa had tahunan, yang memberi anda fleksibiliti untuk menuntut jumlah sehingga had seumur hidup.


Bergantung pada kemampuan kewangan anda semasa membeli pelan insurans takaful, jumlah had tahunan yang sebenar haruslah menampung sepenuhnya kos rawatan untuk sebarang masalah kesihatan yang mungkin timbul.


Ini dapat menyelamatkan poket anda dari perbezaan antara bayar had tahunan atau bayar kos rawatan sebenar.

Sumber: RinggitPlus Blog


Mari kita lihat Jadual 1: Perbandingan Had Tahunan Kad Perubatan (medical card) sebagai contoh. Kedua-dua kad perubatan mempunyai had seumur hidup RM1 juta, dengan perbezaan Kad Perubatan (medical card) A dilengkapi dengan Had Tahunan, sedangkan Kad Perubatan (medical card) B tidak.


Sekiranya anda memiliki Kad Perubatan (medical card) A, anda akan mendapat manfaat dengan perlindungan 10 tahun dengan had seumur hidup sebanyak RM1 juta (jika anda membuat tuntutan tahunan sebanyak RM100,000).


Sekiranya anda memiliki Kad Perubatan (medical card) (medi B, anda mempunyai fleksibiliti untuk menuntut jumlah dalam setahun. Had seumur hidup anda akan dipotong dengan sewajarnya dan menurun secara beransur-ansur selama bertahun-tahun.


Tak ada salahnya kalau anda ambil masa agak lama untuk mempertimbangkan mengambil kad perubatan (medical card). Yang penting ialah berapa banyak anda sanggup commit dalam sebulan atau setahun once anda dah buat keputusan.


Surat Jaminan (Guarantee Letter)


Ramai antara kita yakin bahawa kad perubatan (medical card) dapat menjamin kemasukan kita ke hospital. Namun prosedur sebenarnya perlukan masa kerana ia perlukan pemeriksaan balas oleh hospital dan syarikat insurans.


Surat jaminan adalah sebahagian daripada polisi kemasukan tanpa tunai, di mana syarikat insurans akan menguruskan bil hospital bagi pihak anda melalui kad perubatan (medical card) anda, dengan syarat anda telah memenuhi terma dan syarat polisi.


Tanpa surat jaminan (guarantee letter), kemungkinan besar anda akan tanggung semua kos menggunakan fulus anda sendiri.


Hospital Panel

Terdapat senarai kerjasama antara setiap syarikat insurans dengan hospital yang mana pihak hospital akan bersetuju untuk menerima kad perubatan mereka. Mereka ini dipanggil hospital panel.


Apabila anda dimasukkan ke salah satu hospital panel, proses kemasukan dan tuntutan akan lebih mudah dibandingkan dengan hospital bukan panel kerana kad perubatan (medical card) anda dijamin oleh hospital panel.


Sekiranya anda memilih atau kebetulan dimasukkan ke hospital di hospital tanpa panel, jangan risau! Yang anda perlukan hanyalah laporan perubatan dan bil yang dilampirkan semasa anda membuat tuntutan insurans kepada penyedia insurans.


Anda mesti mengemukakan permintaan tuntutan anda dalam tempoh 30 hari selepas anda discaj.


Polisi Tanpa Tunai vs Bayaran Balik



44 views
bottom of page